tirsdag 23. februar 2010

OL-kvaler

Jeg elsker å se på vintersport!

Hver vinter sitter jeg klistret til TV-skjermen for å få med meg Norges triumfer i en eller annen bortgjemt fjellheim i Langtvekkistan. Jeg er hun som okkuperer TV'en omtrent halve vinteren (til resten av familiens store fortvilelse). Jeg er hun som gjerne står opp klokken fem om morgenen for å se på femmila, for så å vekke hele huset med jubelhyl når Norge går inn til gull. Jeg er hun som - når Norge har tatt nevnte gull - blir fylt med såpass sterk kjærlighet til eget land at jeg reiser med opp og holder hånden godt plassert over hjertet når de kjente tonene av "Ja, vi elsker" fyller de tusen hjem. Ofte feller jeg også en tåre eller to.

Jeg elsker å se på vintersport! Derfor er det utrolig kjipt at Japan ikke har spesielt god TV-dekning av OL i Vancouver.

OL..

Det er jo forsåvidt forståelig. Vintersport har vel ikke akkurat det samme fotfestet her i soloppgangens rike som blant Norges snøkledde åser. Allikevel burde man tro at en såpass stor begivenhet som OL burde få litt mer TV-tid i mellom alle spis-til-man-sprekker-programmene som japanerne er så glad i. Av de seks gulløpene Norge har prestert under OL så langt, har jeg sett akkurat null. Det gjør vondt langt inn i sjelen.

Derfor var det en kjærkommen avveksling da Katinka kontaktet meg i går, og begynte å snakke om curling. Det var selvfølgelig null mulighet for å få sett Norge vs. Frankrike, klokken var snart tre på morgenen, og jeg var omtrent fem minutter unna et etterlengtet møte med puten min. Det var da Katinka sa de magiske ordene. -Det går skihopp på TV om tre minutter da...

Jeg kastet meg over fjernkontrollen som en sulten kineser ved et buffetbord. Nihon Terebi. Kanal fire. DER!

Omtrent klokken 05:15 i dag tidlig så jeg Norge ta bronse i laghopp. Det var verken "Ja, vi elsker" eller jubelhyl involvert, men min lille, norske hjerte svulmet allikevel.

3 kommentarer:

Katinka sa...

Hva skulle du gjort uten meg, hm? XD

Anonym sa...

Har dere ikke NHK BS1/BS2? =(
Vi har det her hos oss av en eller annen grunn (Fukuoka), men vi kommer ikke til å ha det når vi flytter til Saga om et par dager.

De har vist overraskende mye, men det er mye som kommer hulter til bulter og i repriser >_< Spesielt kunstløp og (kvinne-)curling. Og skøyting. Tror jeg så en norsk klovnebukse den første curlingdagen. xD

Anonym sa...

Ahh så teit =(

Du kan jo forsåvidt se NRK nett-tv direkte, kan du ikke det?