tirsdag 9. februar 2010

Jetsettliv

På lørdag fikk jeg en noe overraskende telefon. Jeg satt lykkelig og intetanende midt i en episode av et eller annet spennende drama, og det var egentlig bare flaks og et noe mørkt rom som gjorde at jeg i det hele tatt la merke til at den norske mobilen min blinket. (Jeg har den som regel på lydløs, på grunn av at jeg hater å våkne av meldinger midt på natten. Time difference is a bitch.) Det var mamma som ringte, og siden vår kontakt for det meste består av meldinger nå som jeg befinner meg på den andre siden av jordkloden, ble jeg noe overrasket. Samtalen vår gikk omtrent sånn:

Mamma: Blablablablabla (les: de vanlige 'hvordan går det'-frasene)
Tonje: Blablablablabla (les: de vanlige 'det går bra'-frasene)
Mamma: Skal Katinka hjem i ferien, forresten? Og har hun kjøpt billetter?
Tonje: Ja og ja.
Mamma: Ja, for du har ikke lyst til å komme hjem en tur du også da? Vi kan spleise på flybillett og sånn.
Tonje: Billettene er sikker svindyre nå... Nei, vent! Rundt 6000 kr t/r er ikke så altfor ille. Kan overleve å betale (en del av) det. Skal høre med Katinka sånn akkurat når hun drar, for det er greit å slippe å reise såpass langt alene.

En kort telefonsamtale til Katinka senere klikket jeg meg inn på SAS og kjøpte billetter hjem. Hurra for spontanitet! Norge, her kommer jeg igjen! Det blir bare et par uker hjemme denne gangen også, men det skal bli deilig å sove i min egen myke seng igjen. Vi reiser den 20. mars, og vender snuten mot Japan igjen 4. april, så det er godt mulig vi går glipp av første skoledag. Who caaaares. Det er et nytt semester, noe som vil si at vi har mye fravær å gå på anyway! Herlig, norsk mat - jeg gleder meg til vi er gjenforent atter en gang!

I gledesrus og med reisefeber av dimensjoner, trosset jeg ulende vind og duskregn, og trasket bort på Yac's i forholdsvis usminket tilstand for å kjøpe lyspærer. Den mørke gangen og nylig mørklagte doen min matchet ikke helt det gode humøret mitt, så jeg tenkte det var på tide å gjøre noe med dette. Mirakuløst nok klarte jeg å kjøpe riktig type lyspærer (17 mm 40W for spesielt interesserte), og med god balanse, en vaklende kontorstol og en Katinka som hindret den i å rulle avgårde med meg oppå, ble leiligheten min fin og flombelyst igjen i god tid før Bloody Monday. (OMG, jeg bare VISSTE at den tøtta var terrorist! Bitch!)

Jeg begynner virkelig å føle at jeg lever litt sånn halvveis jetsettliv for tiden. OK, så jeg reiser ikke i privatjet mellom forskjellige glamorøse lokasjoner på en jevnlig basis, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg reiser mer for tiden enn det jeg har gjort sånn.. ever. Denne ferien blir bare helt fantastisk. Det står mye spennende på programmet, og det blir overraskende lite dødtid.

Eventyret vårt starter nå på fredag, da jeg og Katinka tar turen til Tokyo for å kaste oss på shinkansen til Kyoto. Der skal vi være i fire dager, før vi tilbringer en dag (og en natt) med alle Bambi'ene i Nara. Fra Nara går turen videre til Osaka, der vi i følge Shinya kommer til å spise god mat til vi sprekker. Om vi sprekker er vel heller tvilsomt, men etter tre dager reiser (ruller?) vi videre til vår foreløpig siste stopp; Hiroshima. Etter å ha sippet over slemme mennesker og atombombeødeleggelser i omtrent 24 timer, setter vi oss på shinkansen og vender tilbake til Kantō-regionen. Der blir vi i nesten to lange uker, før vi den 3. mars setter oss på toget til Narita, og hopper på første og beste (og forhåndsbestilte) fly til Seoul. Mr. Sea - jeg håper du har rommet vårt klart! Vi kommer tilbake fra Korea den 10. mars, og da er det jo bare 10 dager til vi skal ut og fly igjen. Se, jeg SA vi hadde planer!

Det eneste som gjenstår er å få multiple re-entry visa i orden, men siden vi leverte søknadene i går, burde vi ha det i hendene i god tid før Korea-turen vår. Vi er for late til å dra 'helt' til Chiba for å ordne det på egen hånd, så vi lar Josai håndtere prosessen. Go us!

1 kommentar:

Unknown sa...

Bor du i Japan? Så utrolig kult :9 Hvordan er det å leve i et land med så annerledes kultur enn norge?