onsdag 24. september 2008

Mord i Togane!

I går hadde vi som sagt fri fra skolen, og som de ivrige globetrotterene vi er, satte vi nok en gang kursen for Tokyo. I dag var det Shibuya som sto for tur. Katinka grøsset ved tanken på alle dukkedamene som jobber i butikkene der (og som går rundt der generelt), men vi dro nå av sted allikevel. Eventyr er spennende. Vel fremme i Shibuya strevde vi i åtte lange år med å komme oss ut av selve stasjonen, men til slutt fant vi en utgang og kunne puste frisk, forurenset luft igjen.

Til tross for Katinkas skrekkhistorier, gikk vi rett inn på Shibuya 109, et kjempestort kjøpesenter for jenter. Jeg har aldri i hele mitt liv vært på et så stappfullt senter før. Det gikk knapt nok an å bevege seg der inne. Magene våre begynte å rumle, så vi lette etter et sted å spise. Det var stappfullt overalt! Til slutt fant vi en koreansk restaurant i øverste etasje der det utrolig nok var et par ledige bord. Jeg og Vibeke bestilte noe som så ut som kjøtt, grønnsaker og ris. Det viste seg snart at man ikke kan stole på todimensjonale bilder. Da jeg puttet den første kjøttbiten i munnen, utbrøt Katinka: "Ah! Det er blekksprut! Jeg så de blekkgreiene!" Og blekksprut var det. Nå smaker jo ikke akkurat blekksprut vondt, men det er utrolig seigt. Ned gikk det nå i alle fall.

Så var det tid for shopping. En ting jeg har lært om japanske butikker er at det er utrolig mye harryting der. Det er mye fint også, men personlig synes jeg harrytingene er i flertall. Jeg ble både sur og grinete av å traske rundt på senteret uten å finne meg noe, noe som kanskje gikk litt ut over mine shoppingpartnere. Til slutt gikk Anne Marie og Vibeke på Starbucks, mens Katinka meldte seg frivillig til å traske rundt med meg litt til. Vi gikk i etasje etter etasje, men jeg fant ingenting å kjøpe.

Og gjett hva; i den aller siste butikken, i den aller siste etasjen vi gikk i, fant jeg en tykk cardigansak jeg synes var kjempesøt. Butikkdamen/dukken kastet seg over meg med en eneste gang jeg tok den ut for å se nærmere på den, og nærmest tvang meg til å prøve den på. Da kun skulle dra opp glidelåsen (de er veldig glade i å hjelpe deg på med plaggene her), var jeg livredd for at all den japanske maten hadde gjort magen min enorm, men til min store lettelse passet den perfekt. Butikkdamen bare smilte og sa "Kawaii! Kawaii! Kawaii!" konstant. Jeg endte opp med å kjøpe både cardiganen og en rutete kjole/tunika. Og rett etterpå gikk jeg ned et par etasjer og kjøpte meg et par sko med semi-høye hæler jeg hadde sett på tidligere på dagen. Mission completed! Katinka sukket av lettelse da vi gikk for å finne de andre.

Vi fikk også se vår første host i går. Han sto like ved den store fotgjengerovergangen i Shibuya og reklamerte for klubben sin. I alle fall var det sikkert det det var meningen han skulle gjøre. I virkeligheten var han mer interessert i å sjekke ut rumpene til de fleste jenter som gikk forbi ham. Underholdning!

Skoledagen i dag begynte lovende for Katinka, da Hårmannen hennes kom gående mot oss før første time begynte. Selv så jeg ikke noe til Togmannen før i pausen, da han plutselig satte seg på et sted som gjorde at jeg hadde perfekt utsikt i over en time. Katinkas Hårmann var også i området, så vi hadde en meget god dag på den fronten.

Men nå til noe som er litt skummelt; Det har vært et mord i Togane! Bare les her. En 5 år gammel jente ble funnet naken på gaten 500 meter fra stasjonen. Det er jo like borti gaten! Hun var fra Tama. Jeg bor i Tama. Så utrolig ekkelt. Det vil si at det går en morder rundt i Togane et sted. Koselig. Vi lurte litt på hva som hadde skjedd da vi så en haug med helikoptre fly rundt her om dagen, men vi trodde jo forsåvidt det bare hadde skjedd en trafikkulykke eller noe. Ikke barnemord.

Koselig, ikke sant?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Litt spenning skader vel ikke!

Anonym sa...

Ey, koselig indeed... *grøss*