søndag 1. august 2010

Livslærdom

Ting man lærte på festen til Alex i går:

1) Vår tidligere antatt harmløse nabo Yuki er muligens ikke så harmløs allikevel. Hallo, late-som-man-sovner-og-prøve-å-tafse-litt-på-jenter er omtrent det eldste trikset i boken. 'Merkelig' nok var han lys våken med en gang jeg flyttet meg ned på gulvet. Sjokk.

2) Høye Kvisemann og Hårmannen til Katinka er tydeligvis ikke spesielt gode venner, til tross for at de tilbrakte hver eneste lunsjpause sammen i minst et halvt år. Dette var en uventet utvikling. Men Høye Kvisemann sa visstnok at han husket oss fra første gang vi var på Josai (vi satt alltid på nabobordet), så Katinka var relativt fornøyd allikevel.

Og kanskje det aller viktigste...

3)
Min snasne Togmann er NERD! Nørd med stor N! Geek! You name it, han er det! I følge Bollemannen er han ikke spesielt interessert i å drikke og sånn, for han har nemlig bedre ting å ta seg til.

Bedre ting i dette tilfellet er visstnok shogi.

Shogi

Så Togmannen er en sjakknerd. Big deal. Merkelig nok ble jeg litt glad da jeg fikk høre at Togmannen har enda flere småsære fritidsinteresser. Sånn i tillegg til kostymeklubben, liksom. Jeg tror det nå er trygt å slå fast at han er en heit nerd. Jeg liker heite nerder. Dessuten er shogi nært beslekted med vanlig sjakk, og det kreves jo gjerne intelligens/strategiske skills for å spille slike ting. Ergo, det er muligheter for at han ikke er dum som et brød (til tross for at han går på JIU, liksom). Og hey, heller en heit sjakknerd enn enn wolla-wolla dobørste som tror han er Guds gave til kvinnen.

Og positiv ting nummer to: Det er jo ikke alle jenter som har en sjakknerd på toppen av ønskelisten. Listen over rivaler ble med ett en god del kortere. *sett inn ond kakling her*

Togmannen, la oss være nerder sammen! I can SO do the nerd-thing!

Nerd i vei!

Dagen derpå: Usminket og lekker

Hjem til Norge om ni dager? Nei, det har vi ikke hørt om.

Sånn ellers så har det ikke foregått så altfor mye spennende i det siste. Jeg sover til klokken tre hver dag, og har endelig klart å skrape sammen nok penger til å overleve frem til jeg skal reise hjem.

Ah, vent. Vi var på sayonara-middag med noen lærere på fredag. Det var en relativt klein (men hyggelig) affære. Jeg, Katinka, Keren, Hans, Hara, Hayashi, Akiko, dame-Haga og en fremmed lærerdame vi aldri hadde møtt før spiste på Jonathan's. Jeg ble igjen overrasket over hvor mye japanere egentlig kan spise. Selv var jeg stappmett etter en sjømatsalat og parfait til dessert. Det var en smule trist når alle lærerene vinket farvel til oss etter maten. Noen av dem får vi sikkert aldri se igjen.

Vel, du vet.. de jeg ikke krasjer på når jeg popper inn på besøk på Josai sånn omtrent annenhver måned.

Jeg må bare vinne i Lotto først.

Litt mer enn de 50 kronene jeg vant i går hadde vært fint.

2 kommentarer:

Hoshifune sa...

Du har jo selv døpt ham 電車男, du har allerede doomed han til å være nørd XD Er ikke sikker på om shogi er bedre enn animé, men jeg har liksom en litt bedre følelse for det:P

Ann Helen sa...

Shogi er syykt vanskelig selvom man vet hvor brikkene skal flyttes skal jeg si deg! Det ligner ikke sjakk. Jeg har spilt det noen ganger, men det er litt mer avansert enn sjakk(på mitt spille nivå xD). + at Shogi, alt er viktig fra hvordan man tar på brikken, flytter den og legger den akkurat rett i midten av ruten. Sjakk er serriøst, men hva er shogi da xD